Translate

donderdag 6 augustus 2015

De eerste dominosteen

Vandaag is een uitzonderlijk mooie dag. Ja inderdaad, het is mooi weer. Ik luister naar mijn favoriete muziek. En ik geniet van een kop koffie terwijl ik mijn Facebook pagina afstruin naar "nieuws" dat ik nog niet gelezen heb. Voor mij is dit de beste opstelling voor een mooie dag. Maar nee, dit is niet waarom vandaag een uitzonderlijk mooie dag is. Daar is maar één echte reden voor. Vanavond stap ik op aan boord van de "Jadwiga 2", een 36 foot Dehler. Voor de mensen die niet zeilen; vanavond stap ik op aan boord van een 11 meter lange zeilboot. Bestemming? Vlissingen. Bemanning? Ik en Patrick. 

Het is nu bijna anderhalf jaar geleden dat ik Patrick ontmoeten via een zeilforum. Ik had een oproep geplaatst met de vraag of er zeilers waren die een stuk Noordzee zouden willen varen met iemand zonder zee ervaring. Patrick was de eerste die reageerde, van de twee reacties die ik heb gehad. Hij had die zomer een reis naar Engeland op de planning staan, vier weken ongeveer. Na wat mailtjes over en weer en een weekendje samen zeilen was de kogel al snel door de kerk, Engeland it is.
Vorige zomer was dit Engeland avontuur. Ter overzicht; iemand met wie ik pas een weekendje had gezeild, ik zonder zeezeil ervaring, een boot twee maal zo groot als ik hem gewend was, vier weken weg. Dit kon letterlijk alle kanten op. Kunnen wij wel goed genoeg met elkaar overweg? Hoe presteer ik op zee? Dit was een uitdaging, spannend, nieuw en iets wat mij zou helpen mezelf verder te ontwikkelen op zowel mijn zeil kunsten als mijn persoonlijke ontwikkeling.

Dit avontuur maakte iets los in mij, een verlangen naar meer. Meer nieuwe mensen, meer nieuwe situaties, meer onverwachte gebeurtenissen, mooie momenten, tegenslagen, angsten, leermomenten, ideeën, de lijst gaat maar door... Tot de dag van vandaag heeft dit nog zijn uitwerking op mij, ik wil verder reizen, ervaren en zien hoe andere mensen in het leven staan. Een andere uitwerking is dat ik helemaal geen zin meer heb in Nederland. De eenheidsworst en vastgeroeste stemming van Nederland ben ik zat. Het moet anders kunnen. Is reizen en kijken hoe andere mensen het doen een oplossing? Geen idee, wie zal het zeggen? Ieder mens is verschillend en vind op een andere manier geluk. Hier in Nederland blijven is voor mij in elk geval geen oplossing. Er is meer dan Nederland, zo veel meer. En ik wil het beleeft hebben om ervan te leren en mee te nemen in mijn verdere leven.

Dit is de eerste post van deze blog die, zoals de titel al zegt, in het teken zal staan van andere levensinstelling ontdekken. De reis naar Engeland was de eerste dominosteen en nu vallen er meer. Aankomenden weken zal ik stukje bij beetje het hele reisverslag hier online zetten. Het was de eerste steen en die mag ik niet overslaan op deze blog. Dat en ik moet, helaas, nog een halfjaar werken voor ik het geld bij elkaar heb om weer te reizen.

1 Maart 2016 wil ik vertrekken. Voor onbepaalde tijd ga ik door Europa reizen en zo ver mogelijk daarbuiten. Maar die planning komt later. Eerst wat Engeland avonturen uit de verslagen van vorig jaar.


Engeland onderzeil: Tetris in de Sixhaven
Engeland onderzeil: Scheveningen
Engeland onderzeil: rust en euforie


Geen opmerkingen:

Een reactie posten