Translate

donderdag 20 augustus 2015

Het plan

Waarom zou je weg willen uit Nederland? Een land waar je, door hard te werken, zo goed als alles kan bereiken. Is het ondankbaar om te denken dat je heil ergens anders ligt? Er zijn zoveel landen waar mensen nog echt kansarm zijn. Wij in Nederland zijn dat zeker niet. Ben je ziek? Hier is je ziekteverlof. Problemen met je geestelijke gezondheid? U bent welkom bij de Geestelijke Gezondheid Zorg (GGZ). Het klinkt bijna ondankbaar om hier weg te willen gaan. Toch zie ik het niet meer zitten in Nederland. Mijn eerste stappen zijn gezet. 

Driekwart jaar geleden begon er iets bij mij te knagen, om dan maar even echt bij het begin te beginnen. Mijn nieuwe opleiding viel tegen. Vlak voor ik naar Engeland zeilde had ik me overhaast ingeschreven voor een opleiding tot meubelmaker op het Hout- en Meubileringscollege. Handenarbeid heb ik altijd leuk gevonden, ik kom van het Vrijeschool onderwijs, met mijn handen werken en creatief zijn. Dit leek de juiste keuze. De leraren waren goed, mijn klas was de gezelligste die ik ooit heb gehad en mijn cijfers logen er ook niet om. Binnen een maand had ik echter al besloten dat het niet de juiste keuze was. Zonder moeite heb ik deze brug achter me verbrand en ben ik verder gaan kijken. De spreekwoordelijke brug verbranden ben ik trouwens erg goed in.

Dan maar weer werken. Tot op de dag van vandaag heb ik een goeie baan bij petit restaurant Sanitas in Hilversum, flexibel en een gezellige werksfeer. Ondertussen begon ik elektronische muziek te produceren. Ik kreeg een label zo gek met mij een album op Spotify te zetten. De dank is groot voor Freyza Records, binnen een half jaar zal dit album te beluisteren zijn. Voor een samenwerkingsproject betreffende muziek kreeg ik twee vrienden over de vloer die ik op internet had ontmoet. Vanuit Luxemburg kwamen Max en Mehdi. 'S avonds bespraken we elektronische muziek, dronken we bier en speelde gitaar en mondharmonica. Mehdi vertelde over zijn reiservaringen. Hij was twee jaar jonger dan ik maar leek al een meer ervaren reiziger. Bij elk verhaal kwam mijn gevoel voor reizen stukje bij beetje terug. Hoe geweldig ik het vond om de zee te ontdekken, naar Engeland te varen, het avontuur te zoeken.

Dit gevoel heeft er al die tijd al gezeten, gesluimerd. Door mijn opleiding en werk heeft het tijdelijk op een plankje gestaan. Ergens in een kastje van mijn hoofd. Nu kon ik het voelen. Dit wil ik ook. Dit is wat ik wou toen ik terug kwam uit Engeland. Het was op slot gezet door de ingebakerde agenda die hand in hand liep met mijn verplichtingen op school. Alsof er een roestige sleutel werd omgedraaid ging het slot in mijn hoofd stukje bij beetje open. Opeens voelde alles weer zoals ik het graag had. Allemaal leuk hier in Nederland, maar er is meer en ik wil het beleven.

Toen kwam de vraag. Wat nu? Zeilend een reis maken is geweldig, maar een boot kopen, die mij praktisch overal kan brengen, is te duur. Zelfs een auto is te duur. Ik hou van het "les is more" principe. Een motor, dat moet hem worden. Ondertussen stond de zomer ook al tegen de voordeur te schoppen. Deze zomer weg? Nee, dat is te kort dag, ik heb geen eens een motorrijbewijs. Laat staan een motor. Dan valt er weinig anders te doen dan voorbereiden, plannen, het plan reëel maken voor mezelf.

Een boek om beter te worden in het leren van vreemde talen
Vanaf dat moment begon alles wat ik nodig had zich één voor één aan te bieden. Van een vaste klant bij Sanitas kreeg ik de tip voor een goede rijschool. Een vriend bleek ook geïnteresseerd te zijn in een motor kopen en samen begonnen we het internet af te struinen naar het geschikte soort motor. Vrienden gaven me tips over taal leren, want je moet toch wel een beetje uit de voeten kunnen in andere landen.  Op vakantie in Frankrijk kreeg ik van Franse vrienden sites voor werken op reis. Ik ontmoete gelijk gestemde die me uitnodigde langs hun te rijden zodra mijn reis begon. Het knagen begon te veranderen in kriebelen. De kriebels die je krijgt als je weet dat je jouw levenspad aan het volgen en tegelijkertijd aan het creëren bent.

Dat brengt ons naar het nu. Na de berekening die ik een week geleden heb gemaakt kwam ik erachter dat ik minimaal 6500,- euro moet ophoesten voor 1 maart. Dan heb ik 2000,- euro reisgeld gerekend. De rest zijn motor kosten en reisuitrusting. Met mijn werk verdien ik niet genoeg om dit bedrag bij elkaar te krijgen. Ik kom waarschijnlijk meer dan 2000,- euro te kort. Wat nu? De zoekterm "snel geld verdienen" staat meerdere malen in mijn internet geschiedenis. De oplossing, zoals gewoonlijk, kwam vanzelf aanwaaien. Op Vice stond een artikel over proefpersoon worden voor nieuwe medicijnen. Het is even doorzetten, voor de grote onderzoeken moet je vaak één tot twee weken intern in een kliniek bivakkeren. De vergoeding is er echter wel naar. Ik heb me snel ingeschreven en de volgende dag werd ik gebeld. Ben je geïnteresseerd in twee weken intern onderzoek? Tuurlijk! Vergoeding? 2300,- bruto. Begin september heb ik mijn intake gesprek, gevolgd door een medisch onderzoek. Als alles soepel verloopt ga ik begin oktober twee weken intern op bed liggen in de naam van medisch onderzoek.

Zelf met het geld van een medisch onderzoek erbij opgeteld is mijn reispotje niet echt een lekker gespekt varkentje. Dat is voor mij ook niet nodig. Ik wil niet op vakantie zijn voor onbepaalde tijd. Ik wil leven, soms overleven, in andere landen. Het moet vrij zijn, ik zie wel waar ik heenga, zo lang mogelijk. Misschien ben je wel bekend met Work Away? Via deze site kan je in elk land ter wereld plekken vinden waar je onderdak en maaltijden kan krijgen in ruil voor werk. Maar dat niet alleen natuurlijk, je leeft mee met een andere cultuur, ervaart hoe zij in het leven staan, hun visie, hoe zij tegenover hun land staan, hoe zij tegenover Nederland staan. Dit gaat, wat mij betreft, heel ver boven welke toeristische en dure vakantiebestemming dan ook. Misschien ben je wel bekend met WWOOFF? Dit is het zelfde idee als Work Away. Bij WWOOFF werk je uitsluitend op organische boerderijen. Bij Work Away kan het werk van alles zijn, van helpen met een huis in aanbouw tot het bijbrengen van een taal aan kinderen of gewoon oppassen. Vooruitblikkende kan ik voorspellen dat ik ook nog seizoenswerk zal moeten doen als het geld op is. Maar dit past zich perfect in mijn plan van leven onderweg in plaats van op vakantie zijn.

De kaart van Europa boven mijn bureau
Er hangt een kaart van Europa in mijn kamer waarop ik met punaises en touwtjes mijn reis uit zal stippelen. Tenminste voor de eerste twee jaar, na deze twee jaar wil ik buiten Europa gaan reizen. Hoe ik mijn reis dan loopt bekijk ik tegen die tijd wel. Mijn eerste motor rijlessen heb ik gehad bij rijschool MotoJon. Deze rijschool bleek een gouden tip. Jon, de instructeur, is aardig en een erg ervaringen motorrijder. Enthousiast vertelde ik gisteren over mijn reis. Enthousiast reageerde hij: "Wat een tof plan! Dat moet je zeker doen!".

De eerste emails voor mijn verblijfplaatsen zijn verstuurd. Zo staat het er nu voor met mij en mijn reisplannen. Ik hoop tijdens mijn reis antwoord te krijgen op de vragen die ik stelde in de inleiding. Ondertussen zal ik voor die tijd zeker al speculeren en filosoferen over de antwoorden. Mijn speculaties zal ik hier delen. Net zoals mijn voortgang op het gebied van reisvoorbereiding. De tegenslagen, die ik zeker ga krijgen zowel voor als tijdens mijn reis, zullen natuurlijk ook hier leesbaar zijn. Uiteindelijk is het leven een golfslag, soms kan je erop mee surfen, soms zal je erdoorheen moeten duiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten