Translate

zaterdag 15 augustus 2015

Engeland onderzeil: rust en euforie



Dagverslag 
30 - 07 - 2014

Tijd:             12.50



Smakelijk haal ik mijn neus op en proef het zeezouten snot in mijn mond. Met mijn tong lik ik langs mijn lippen, eerst boven dan onder, meer zout. De haven uit ging voorspoedig. Gisteren bespraken we dit nog met de havenmeester. Onze nieuwsgierigheid was groot naar hoe dat deze ochtend zou gaan. Het blijkt dat alle schepen snel en geordend zijn vertrokken. Knap, want het lag echt goed vol. Als wij de trossen los gooien kunnen we makkelijk weg, de muur van boten om ons heen is al afgebrokkeld. In de havenmond heizen we de zeilen en daar gaan we dan. Zodoende zeilen we met een gemiddelde van 8 knopen richting Oostende. Het weer is prachtig, her en der een schapen wolkje, een indicatie van stabiele weersomstandigheden. De zee is vriendelijk, de golven zijn niet te hobbelig maar wel een fijne 13 knopen wind, een kleine windkracht vier. 

Aan de wind net voorbij de Maasmond 
Voor de lezers die wel goed zijn met topografie; we zijn net de Maasmond gepasseerd. Hier komen de grote containerschepen Nederlands water binnen om door te varen naar de haven van Rotterdam. Voor het kruisen van de Maasmond is een vaste procedure. Als je kruist met 200 meter lange containerschepen wil je graag zeker weten of je veilig voor of achter langs kan. "Traffic control" aanroepen over de marifoon; Sailing vessel Jadwiga, Jadwiga, Jadwiga for traffic control. Traffic control, Jadwiga zeg het maar. Goeie dag, wij willen van Noord naar Zuid over de Maasmond, wat is het advies? Jadwiga, u kunt de uw koers behouden, u gaat voor lang bij het containerschip aan stuurboord, blijf afluisteren alstublieft. Traffic control bedankt, standing by. "Traffic control" houd al het verkeer, recreatief of beroeps, in de buurt van de Maasmond, in de gaten door middel van radar gegevens. Zij communiceren met de grote schepen wie er voor en achter elkaar langsgaat. Is dit nodig kan je je dan afvragen. Het is in elk geval erg fijn, containerschepen komen soms met 18 knopen of meer aanvaren en zijn altijd moeilijk om in te schatten.

Een heerlijke zeildag, op een koers hoog aan de wind, wind schuin van voren, varen we richting Oostende. Het oorspronkelijke plan was om richting de Roompotsluizen te varen maar omdat de dag al vroeg is begonnen en we daardoor verder door kunnen varen is het plan om toch gelijk richting Oostende te schuimen. Dit betekend dat we ook een dag eerder in Dover zullen zijn. Half negen 's ochtends zijn we vertrokken vanuit Scheveningen. Mijn armen zijn nog moe van het stuurwiel als ik deze tekst in het klad opschrijf. Op een dag als vandaag is achter het stuurwiel staan wel de beste plek. Golven van een kleine meter gooien de boot van de ene in de andere duik en de boeg schiet van hoog naar laag. Voel de weerstand op het roer, niet teveel sturen laat de golf maar pakken, nu kort corrigeren, houd er recht en laat de volgende golf maar komen. De buiskap, een soort windscherm over de ingang van de kajuit, is zout en nat van de golven die bij tijd en wijlen overslaan. Ook het voordek word niet gespaard en krijgt met elke golf zijn lading zout van die dag.

Zeilen met Patrick, dit jaar, ergens in de buurt van de Maasmond
Het voelt allemaal heel machtig. De zee, schuimkoppen om ons heen, de wind en daar doorheen denderen. Naast ons sissen belletjes omhoog terwijl de boot door het water snijd. Als je je ogen dichtdoet zou je zweren dat er iemand de hele dag flessen frisdrank openmaakt naast ons. Patrick en ik zijn beide zeilers en reizigers die het heerlijk vinden om te zwijgen. Af en toe een mooi moment delen of een goed gesprek voeren gaat zeker niet aan ons voorbij maar daarna mag er weer heerlijk rust aan boord komen. De rust in combinatie met de adrenaline en euforie die het geeft om zo onderweg te zijn is iets speciaals. Mooie momenten.

Klik hier voor het vorige dagverslag.
Klik hier voor het volgende dagverslag.