Translate

dinsdag 11 augustus 2015

Engeland onderzeil: Scheveningen

Scheveningen, rechts de middenstrook

Dagverslag 
30 - 07 - 2014

Tijd:             00.55

We zijn aangemeerd in de haven van Scheveningen. Wederom ligt het helemaal vol. Deze haven is anders ingedeeld dan de Sixhaven van Amsterdam. Daar lag je, meestal, nog wel tegen een stijger aan. Hier in Scheveningen is dat anders, wij zijn nummer zeven tot de steiger als we langzij gaan, tussen ons en de kade liggen nog zes andere boten.
Klik hier voor een inleiding. 


Je kan de haven zien als een grote vierkante kom waarvan de twee zijkanten en de achterkant een stijger zijn. Hier probeert de havenmeester zoveel mogelijk boten naast elkaar te krijgen en ook nog een soort middenstrook vrij te laten voor verplaatsende boten. Stukje voor beetje slipt de haven verder dicht. De havenmeester vaart tussen de boten door in zijn dingy. Een zeilers term voor opblaasbaar bootje waar een motor achterop kan. Wij hebben ondertussen een glas rum erbij gepakt en zijn in gesprek met de boten om ons heen als er een Scandinavische boot de haven probeert binnen te varen. De boot voert een vlag die aangeeft dat hij een solo-zeiler is, vele zullen deze vlag herkennen als een de Japanse vlag. Achteruit probeert hij de haven in te maneuvreren maar echt lukken wil het niet. Patrick heeft zijn glas neergezet en is, over boten heen, onderweg om een handje te helpen. Vanaf waar ik sta kan ik zien dat hij een langkiel boot heeft. Er valt veel over deze boten te vertellen, maar relevant is dat ze achteruit extreem slecht maneuvreren. En om de boot toch even in een goed daglicht te zetten; ze varen heerlijk stabiel en beheerst als ze vooruit zeilen.

Patrick stapt bij de Scandinavische boot aan boord om hem binnen te loodsen. Ondertussen dwaal ik af, in de zon, met mijn rum, een zee windje en het rustig dobberen van de boot. De heerlijkheid van onze zeiltocht van vanmiddag dringt door. We hebben gemiddeld 19 knopen wind gehad, stroom mee en golven van ongeveer anderhalve meter. Op een koers voor de wind zijn we achter het lapje aan afgezakt vanaf IJmuiden naar Scheveningen. Met andere woorden; windkracht 5, de wind kwam vanachter en we hebben alleen ons voorste zeil gebruikt, beter bekend als de fok. Met de wind van achteren kwamen de golven ook vanachter. De hele middag werd de boot van achter opgepakt door een golf om er een klein stukje op mee te surfen, vervolgens weer te zakken en te wachten op de volgende golf. De perfecte "inslinger koers" zoals dat wordt genoemd. Voor mensen met een zwakke maag heet dit zeeziek worden.

Gelukkig heb ik nergens last van gehad, ik blijk zelfs redelijk immuun te zijn voor zeeziekte. Lezen, schrijven of binnen eten maken, het is allemaal geen probleem. Maar waarom zou je dat überhaupt doen!? Op zee wil je kijken naar al die uitgestrektheid, het roer pakken en de kracht voelen van het water. Het trekken van de boot bij een vlaag en de oplopende snelheid bekijken als we over een golf surfen. Eten kan wachten, dit is teveel genieten. Ondertussen is Patrick binnen evan gaan liggen. Ik sta aan het roer te genieten van al het bovengenoemde. Links van ons de kustlijn, rechts van ons de Noordzee, onder mij het alom uitgestrekte water, boven mij de windgoden die ons een goede reis wensen en in mijn neus de zilte geur van zeewater. De zon schijnt en de wereld daagt me uit, kom maar op.

Route intekenen onder het genot van een glas rum
'S avonds stippelen we de route verder uit. Het lijkt Roompot, Oostende, Dover te worden. Er is veel om voor te bereiden tijdens het zeezeilen. Waypoints in de navigatie zetten, marifoon kanalen van de havens en tussengebieden opzoeken, vluchthavens vinden, stroom bekijken en dat terwijl je rekening houd met hoog en laag water, voor iedereen beter bekend als eb en vloed. Het is geen straf. Nog een laatste biertje en een rondje lopen over de kade terwijl de dag zichzelf afsluit.
Morgen weer een nieuwe.

Klik hier voor het vorige dagverslag
Klik hier voor het volgende dagverslag